У змісті дошкільної освіти, окресленому Базовим компонентом дошкільної освіти, виділено логіко-математичний розвиток дітей, який передбачає наявність у старших дошкільнят таких умінь: використання початкових логічних прийомів; доведення правильності свого міркування; здійснення вимірювання, обчислення; виявлення інтересу до логіко- математичної діяльності тощо. Отже, йдеться не про суму конкретних математичних знань, які має засвоїти дитина, а про її математичну компетентність. Оскільки дитина дошкільного віку лише починає оволодівати елементарними математичними знаннями, тож доречно характеризувати її математичну компетентність як елементарну. Водночас варто розглядати її як складну комплексну характеристику розумового розвитку дитини, куди входять мотиваційний, змістовий і дійовий компоненти.
Відповідно до положень вищезгаданого документу необхідно формувати у вихованців уміння міркувати, орієнтуватися в усьому, що їх оточує, належно оцінювати життєві ситуації, приймати самостійні рішення, аргументувати свої міркування, помічати і розкривати причинно-наслідкові зв’язки в довкіллі. Усі названі вміння є складовими здібностей логіко-математичного розвитку дошкільнят.
Значення сенсорного розвитку в молодшому і середньому дошкільному віці важко переоцінити. Саме цей вік найбільш сприятливий для вдосконалення діяльності органів чуття і накопичення уявлень про навколишній світ. Без цілеспрямованого виховання засвоєння відбувається стихійно, і воно нерідко виявляється поверхневим, неповноцінним. Тому необхідна організація систематичної роботи педагога з дітьми з розвитку і збагачення чуттєвого досвіду дитини, який сприятиме формуванню її уявлень про властивості і якості предметів. Я.Коменський, Ф.Фребель, М.Монтессорі, Є.Тихеєва розробили різноманітні дидактичні ігри та вправи з ознайомлення дітей з властивостями та ознаками предметів.
М.Монтессорі вбачала у сенсорному вихованні неабиякі можливості щодо підготовки дитини до повноцінного життя у природному і соціальному середовищах. Формування повноцінної особистості, на її погляд, неможливе без належного розвитку органів чуття, оскільки чуттєве сприймання є основою розумового і морального буття. Це означає, що розвинені органи чуття є передумовою інтелекту й вихованості особистості.
Немає коментарів:
Дописати коментар